100 jaar Jazz

Frederik Goossens

Kaffee Damast ging op de koffie bij Frederik Goossens. Frederik ademt jazz. Hij doceert er niet alleen over aan de Gentse School of Arts, hij is ook coördinator van het Jazz Centrum Vlaanderen. En hij is de bezieler van de JazzClass Series, een lezingenreeks over jazz die overal te lande door JazzLab Series wordt aangeboden.

Vanwaar de liefde voor jazz? Met de paplepel meegekregen?

“Eigenlijk niet. Mijn ouders waren wel muziekliefhebbers, maar luisterden uitsluitend naar klassieke muziek. Ik ben via een omweg bij jazz uitgekomen. Lang geleden zag ik een reeks over Fred Astaire met heel mooie begeleidende muziek. Ik ging naar de bib, zocht de muziek op en raakte geïntrigeerd door jazz. Als bij een dominospel kwam ik van de ene grootheid bij de andere terecht. Zo kruiste ook Miles Davis al snel mijn pad. Van internet was in die tijd nog geen sprake. Zo gebeurde het wel eens dat ik over een plaat alles al had gelezen, zonder dat ik ze ooit had beluisterd… Vandaag zijn die muzikale schatten veel toegankelijker geworden, maar tegelijk is het kluwen voor leken nog groter geworden.”

Hoe zou jij dan iemand doorheen het jazzlandschap gidsen?
Hoe kan je het best kennismaken met dit muziekgenre?

“Ik zou beginnen bij Miles Davis. Bij hem is de melodie altijd heel belangrijk. Hij bezit ontegensprekelijk de gave om complexe zaken heel toegankelijk te brengen. Maar ook Ella Fitzgerald en Louis Armstrong zijn een must voor de beginnende jazzer en via hun muzikanten tuimel je vanzelf van de ene verbazing in de andere…”

Hoe verklaar je de aanhoudende en zelfs nieuwe populariteit van jazz?

“De hype komt volgens mij door een nieuwe lichting muzikanten aan het conservatorium. Ze leren uit de rijke jazztraditie,
maar geven er tegelijk een hedendaagse invulling aan. Studenten zeggen me: “Het is mooie muziek, maar wij zijn geen zwarten, hé,” Zo creëren ze een eigen verhaal, wat met dit brede muziekgenre perfect kan. Mooi is dat. Zo zal jazz nooit verdwijnen…”

3 platen die volgens Frederik mijlpalen zijn in de geschiedenis van de Jazz

KIND OF BLUE van Miles Davis

“Een van de best verkochte muziekalbums ooit. In de States zelfs erkend als nationaal erfgoed. Hoe meer je ernaar luistert, hoe meer nieuwe dingen je hoort…”

HOT FIVE AND HOT SEVEN 1925-1928 van Louis Armstrong

“Deze reeks platen met opnames uit de jaren twintig is nog steeds fenomenaal goed. De levenslust spat ervan af, al moet je je over het typische geruis en gekraak van dit oude album kunnen zetten.”

 

A LOVE SUPREME van John Coltrane

“Een ware belevenis. Coltrane speelt met een ongekende overtuigingskracht en maakt er iets sacraals van”.